Forebyg skader effektivt

Langt de fleste sportsskader vil sætte din træning langt tilbage og uanset hvilken type sport du dyrker, vil du, en løbemakker eller en holdkammerat opleve at være offer for en sportsskade, og derfor har vi prøvet at samle en overblik over de mest almindelige sportsskader og hvordan du forebygger at sådanne skader opstår hos dig.

Forstuvninger og fibersprængninger

Forstuvninger er skader som opstår på ledbåndet, og vil ofte være resultat af at du vrikker om eller et hårdt slag der vrider i ledet. Når du forstuver, f.eks. foden, vil du opleve at den hæver, bliver blå og bliver rigtig øm, og selvom smerten aftager efter et par dage, vil du sagtens kunne opleve at ledet vil være ømt i op til 6 uger, og hvis generne er meget slemme, skal der søges behandling.

Fibersprængning sker i muskelfibrene, ved at de bliver revet over som resultat af overbelastning ved udførelse af en øvelse, det er typisk en skade der ses ofte i fodbold, som forekommende i for- og baglåret. Du kan typisk forebygge en fibersprængning ved at sørge for at træne dine lårmuskler så de er vant til hård belastning, det vil mindske din risiko for at opleve en fibersprængning, og hvis du ikke har dyrket motion i lang tid, skal du passe på med at presse dig selv så hårdt at du ikke kan mere, men langsomt bygge intensiteten op. Er skaden dog ude, uanset om der er tale om forstuvning eller fibersprængning, bør du sørge for at holde musklen eller leddet i ro i 24-48 timer. Ved fibersprængning kan der dog være brug for yderligere behandling af din sportsskade, det samme kan også være gældende ved en rigtig slem forstuvning, behandlingen bør udføres af en fysioterapeut.

Korsbåndskader

Korsbåndsskader gør enten ondt foran eller bagpå knæet, da der sidder 2 forskellige korsbånd i knæet. I forbindelse med sport som løb og fodbold er det dog ofte det forreste korsbånd som lider under skaden, desuden er det forreste korsbånd det svageste af de 2 korsbånd og der derfor mere tilbøjelig til at være modtagelig over for skader ved belastning. Ved korsbåndsskader skal du typisk på skadestuen og have vurderet hvorvidt du skal have en operation eller hvorvidt et genoptræningsprogram hos en fysioterapeut, der udøver behandling af sportsskader, er nødvendig. Denne type skade er typisk længere varende og du kan godt selv sørge for at have benet oppe, med is på og afslappet i de første 2 døgn, men du kan godt sætte hovedet opefter at du ikke kommer ud og bevæge dig før næste sæson starter.

Der er mange flere forskellige skader du kan forebygge igennem din træning og øvelser, og hvis tilfældet er ude er der brug for en god behandling af din sportsskade, og du kan derfor læse mere om behandlingen af sportsskader lige her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *