Det sværeste ved rigtig mange nystartede projekter er startprocessent – og her er løb ikke en undtagelse. Det hårdeste ved løb er for de fleste dét at komme i gang. Når du først er kommet ind i en god rutine, er det ikke lige så svært at holde den ved lige, som det var at begynde på løb.

Sæt et mål

Vil du gerne i gang med at løbe, er det en god idé at tænke over, hvad du gerne vil opnå med din løbetræning.

Det kan fx være, du gerne have en bedre kondition, kunne løbe en længere distance, opnå en bedre sundhed eller noget helt fjerde.

Når du ved, hvad du gerne vil opnå med din løbetræning, kan du sætte et mål for træningen. Ved at sætte et mål for din løbetræning, har du noget at stræbe efter, og du ved herved, hvorfor du løber. På den måde er det ofte nemmere at komme i gang, og samtidig holde din løbetræning ved lige. Med et mål for din træning bliver du nemlig hele tiden mindet om, hvorfor det er vigtigt, at du ikke springer løbeturen over.

Eksempler på mål for løbetræning kan være:

  • Kunne løbe 5 km om 12 uger
  • Opnå et bedre kondital
  • Kunne løbe i 20 minutter uden at stoppe
  • Løbe 2 gange om ugen de næste 2 måneder

Når du har sat et mål for din træning, er du allerede godt på vej til at begynde at løbe og komme ind i en god rutine.

Planlæg din træning

Når du har et mål for din træning er næste skridt at planlægge hvornår, hvor længe og hvordan du gerne vil løbe.

Et godt udgangspunkt, hvis du er ny løber, er, at starte ud med at løbe 2 gange om ugen.

Det er en god idé at planlægge, hvilke dage på ugen, du gerne vil løbe. Du kan med fordel ligge en plan for hvilke dage du gerne vil løbe. Når du har besluttet på forhånd at du fx skal ud at løbe mandag og torsdag, bliver det nemmere at komme afsted, end hvis du torsdag eftermiddag skal beslutte, om du skal løbe i dag eller vente til weekenden.

En anden god idé er at planlægge, hvordan din løbetræning skal foregå, i forhold til hvad dit mål for løbetræningen er.

Har du fx et længdebaseret mål, handler det om gradvist at øge den distance, du løber, men uden at øge distancen for meget, så du undgår skader. Har du et mål om at opnå en bedre kondition kan du overveje at løbe intervaltræning.

Hvis du synes, det virker uoverskueligt at planlægge din egen træning, kan du kigge efter en træningsplan på nettet, der findes nemlig rigtig mange gode og forskellige træningsplaner, du kan blive inspireret af og følge for at opnå lige præcis dine mål.

Author

LFA

There are currently no comments.