Gode råd til hvorfor du bør spise protein, når du løber

Hvor meget protein du skal have i forbindelse med din løbetræning, afhænger af hvilken typer løber du er. Traditionelt set har proteinpulver og diverse kosttilskud til træning været forbeholdt styketrænerne. Dette er dog fortid nu, hvor mange løbere mærker positivt effekt af tilskud i form af protein.

Forskning fra University of Toronto har vist, at løbere bør indtage mere protein, end anbefalinger hidtil har anbefalet. Men hvor meget er for meget?

Forskningen: 3 dage med 10, 5 og 20 km løb

I et forsøg satte de canadiske forskere seks trænede langdistanceløbere til at gennemføre tre løb på henholdsvis 10, 5 og 20 km. Herimellem var der ingen hviledage.

Forskerne gav løberne en kost med forskellige mængder protein, og ved hjælp af en ny teknik, hvor en aminosyre kobles med en kulstofisotop, kunne de måle, hvor meget af proteinen, som løberne kunne optage, og dermed om de fik nok protein.

Mere protein til de lange distancer

Resultatet af forsøget viste, at løberne i gennemsnitsnit havde behov for mellem 1,65-1,83 g protein pr. kg kropsvægt efter tredjedagens 20 km.

Det anbefalede daglige indtag for protein er 0,83 g pr. kg kropsvægt for ikke-aktive personer, mens professionelle atleter typisk anbefales mellem 1,2-1,4 g protein pr. kg kropsvægt dagligt.

På baggrund af forsøget anbefaler de canadiske forskere derfor at proteinmængden for udholdenhedsatleter sættes op til 1,85 g pr. kg kropsvægt på dage, hvor deres træningsvolumen er højt.

Only-Approved.dk kan du find emange varianter af proteinpulver, som er specielt egnet til professionelle atleter og sportudøvere.

De bedste anbefalinger til hvor du bør tage hen i 2019

Der er mange steder, man kan tage på ferie. Det kommer lidt an på, hvad årstid det er, og hvad man har lyst til på det tidspunkt, man skal booke rejsen. Man kan for eksempel tage til Thailand om vinter, og besøge Phi Phi øerne i speedbåd. Det er et rigtigt sted at tage hen, hvis man vil have sol og sommer om vinteren. Derudover er det også billigt. Der er dog også anbefalinger Filippinerne, hvor man kan besøge det flotte ørige, som er det ultimative tropeparadis, og som er noget helt for sig selv lige meget, hvilken ø du besøger. Du får her tips til, hvilke fordele der er ved at tage til Thailand, og hvilke fordele der er ved at tage til Filippinerne.

Rigtig god læselyst håber du kan bruge de 2 rejsetips til din efterårsferie eller din vinterferie.

Hvornår bør du rejse til Thailand?

Du bør tage til Thailand af mange grunde med de to største grunde til, at folk tager til Thailand, er at der er varmt, og det er billigt. Det er varmt men ikke for varmt. Så derfor er det en god ide, at tage til Thailand fra oktober til marts. Derefter kan temperaturen hurtigt løbe op på 40+ grader i de varme forår-og sommermåneder. Det er ikke kun varmt, der er også flotte strande, hvor du kan nyde de varme vejr, og hvor du kan nyde det varme vand, som føles som et badekar med salt i. Grundet det varme saltvand, man træder ud i. Hvis du kan lide de varme temperaturer og flotte strande, så er Thailand helt klart et besøg værd. Du kan booke din tur med rejseselskabet cctravel.dk

Hvad er Thailand for en størrelse?

Men hvad ved man egentlig om Thailand som land. Thailand ligger i Sydøstasien og Thailand har på de fleste sider et koralblot hav omringet om sig. Det er også det koralblå hav, man kan se i film som ”The Beach” med Leonardo DiCaprio, som er blevet optaget på en af Thailands fine Bounty strande og en lille ø. Udover de fine stande, så er Thailand også kendt for deres gæstfri, venlig og imødekommende folkefærd, som er en stor tiltrækningskraft for mange turister, og har været det i mange årtier. Thailand har i de seneste 20-30 år været et sted for mange turister.  Der er dog også god og sund mad, hvor en af deres signaturretter er Phad thai. Når man kommer til Thailand, så det billigt at leve der, man kan derfor med fordel købe en stor portion med en øl for omkring de 30 danske kroner i Thailand, det er derfor et billigt sted at komme for danskere, da der går ofte fly fra både København og Billund, dog er det sjældent at de går direkte.

Fantastiske Filippinerne

Filippinerne minder egentlig meget om Thailand, det er alligevel det ultimative tropeparadis, man ikke ser andre steder, det er specielt godt til personer der ønsker sol, sommer og eventyr. Filippinerne er et ørige og består af en masse øer. Der er et utal af små smukke øer, med vilde vulkaner, smukke Bounty strande og fascinerende jungler. Landet er ikke lige så kendt og eftertragtet som Thailand, så derfor er der ikke lige så mange afgange til Filippinerne. Det er dog stadig et land som har rigtig meget at tilbyde.  Filippinerne har en ekstremt smuk natur, dertil har de et folkefærd som er ekstremt gæstfrie og flinkt folkefærd. Landet er også kendt for deres utroligt lækre og sunde mad, som man kan købes ret så billigt. Det er ikke det helt samme som i Thailand, men det er dog billigere end Thailand. De fleste tinge er rigtig billige i Filippinerne, så derfor kan man tillade sig selv, at få shoppet en del og få en del massager og dertil forskelligt wellness

Tak for at du læste med. Jeg håber du blev inspireret til at tage til Thailand og Filippinerne.   

Derfor skal du tage på løbeferie

I de seneste år er der kommet en øget interesse for fitness, motion og en sund livsstil generelt. At tage på løbeferie rundt omkring i verden er således blevet en ferieform, der er ved at blive mere og mere populær. Læs med her og lær mere om, hvorfor du også skal tage på løbeferie.

Kombinér sol og varme med løb

Normalt er der ofte en tendens til, at vores ferier under de varme himmelstrøg, kommer til at handle mest om solbadning ved poolen, lækker mad og vin og drinks i hotelbaren. Det er der såmænd heller ikke det mindste galt med, men vi er sjældent særligt aktive på disse ferier og kigger nogle gange en smule ærgerligt på vores spejlbillede, når vi vender hjem fra ferien og indser, at der vidst er kommet et par ekstra kilo på.

Herudover har vi også taget en pause fra vores ugentlige løbetræning og det kan i høj grad mærkes, når vi igen efter ferien skal have løbeskoene på igen. Der er dog en måde hvorpå du kan få det bedste fra ferien sydpå og samtidig vedligeholde din løbetræning og holde kiloene væk. Du kan tage på løbeferie rundt omkring i verdenen og kombinere sol, varme, motion og løb samt opleve andre lande og få nye erfaringer.

Hvad skal du vide inden du tager på løbeferie

Hvis ikke man har været på løbeferie før kan det være svært at vide, hvad det er for nogle ting, der er vigtige at vide, når man skal planlægge en løbeferie. Her kan de være en god ide at undersøge rejsehjemmesider med tips og gode råd til løbeferier og anmeldelser fra andre, som har prøvet at tage på ferier af denne type. Ligesom det også kan være en rigtig god idé læse indlæg og artikler på forskellige rejseblogs, så du på denne måde kan finde ud af, hvad det er man egentlig leder efter i en god løbeferie.

Husk lige vaccinationen

Der er mange muligheder, når det kommer til at vælge din rejsedestination. Er du den erfarne løber kan du eksempelvis med fordel tage til destinationer, der byder på bjergrige landskaber. Mens det for den uerfarne løber er en god idé at undersøge hvad de forskellige landområder har at byde på, inden du vælger din destination.

Når du så engang har valgt din destination, skal du huske at sætte dig ind i rejsevaccinationer til lige netop dit rejsemål og få informationer om, hvordan du kan beskytte dig mod risici på rejsen. Du skulle gerne være sund og rask til at kunne få løbet en masse på ferien. Du kan læse mere om vaccinationer til rejser, priser herpå samt bestille tid din vaccination på Blivvaccineret.dk, som giver et overblik over landets vaccinationsklinikker.

Kom i gang med at løbe

Langt de fleste bruger en tredjedel af deres hverdage bagved et skrivebord og for nogle endda mere. Det er derfor utrolig vigtigt at vi sørger for at holde os i god form, så vi ikke få en kontorform som ofte betyder skader. Vi har derfor lavet en guide til hvordan du kan komme i gang med at løbe, hvis du ikke allerede er i gang, det kan også være at der er råd som garvede løbere kan bruge.

Være tålmodig når du skal i gang

Når du skal i gang med at løbe, er det vigtigt at du sørger for at få opbygget en vane om at komme ud og løbe, og du skal derfor væbne dig med tålmodighed. Det kan sagtens tage op mod 4-8 uger før du oplever at det bliver en selvfølge og ikke et besvær at komme ud og løbe. Til at starte med er det en god idé at løbe 3 gange om ugen, og sørge for at overholde 3 gange om ugen, så kommer du i bedre form samtidig med at du ikke oplever det som en kedelig pligt at skulle ud og løbe.

Løber du mindre end 2 gange om ugen, vil det ofte fungerer vedligeholdende i forhold til din form i stedet for forbedrende. Samtidig kan 4-5 gange om ugen give skader hvis du ikke er vant til at bevæge dig og lægge pres på din muskulatur i form af løb.

Lyt til din krop

Det er vigtigt at du lytter til din egen krop, så du ikke får skader der kunne være afværget ved at tage den med ro. Der opstår tit skader ved at vi presser os selv for hårdt, og det duer bare ikke når du lige er begyndt på træningen, men det kan være en rigtig god egenskab når du er kommet i form. Ofte er ømhed i muskulaturen helt fin, mens ømhed i led og sener sagtens kan være meget mere bekymrende end ellers. Det er en god idé at teste ømheden af ved at løbe din normale rute, og hvis ømheden ikke tager af inden for 10-15 min, er det en god idé at tage hjem og slappe af med benene oppe.

Tag dig af din krop og dig selv

Løb vil hjælpe dig med at komme til at se bedre og sundere ud, hvilket er en stor motivation for langt de fleste. Selvom løb er god for hele kroppen og hjælper med langt de fleste problemer du oplever, er det en god idé at supplerer med produkter der kan hjælpe med at holde dig sund og rask, eller produkter der sørger for at du altid står knivskarpt på løbeturen. Der er nogen der oplever at selvom de er i midten af tyverne begynder at få flere bumser efter de er begyndt at træne, og det skal selvfølgelig ikke holde dig fra at opretholde dit løb, og du kan finde produkter der kan hjælpe dig med det hele hos made4men.dk.

Forebyg skader effektivt

Langt de fleste sportsskader vil sætte din træning langt tilbage og uanset hvilken type sport du dyrker, vil du, en løbemakker eller en holdkammerat opleve at være offer for en sportsskade, og derfor har vi prøvet at samle en overblik over de mest almindelige sportsskader og hvordan du forebygger at sådanne skader opstår hos dig. Læs videre “Forebyg skader effektivt”

Få ny motivation til din løbetræning

Alle kender det, når motivationen til at få løbet er faldet og det er blevet en kamp at komme af sted på løbeturen. Det kan være svært at holde motivationen oppe og det er derfor vigtigt at tænke over, hvordan du kan finde ny motivation til din løbetræning. I denne artikel har vi sat fokus på løb og kommer med vores bud på, hvordan du finder ny motivation til din løbetræning.

Læs videre “Få ny motivation til din løbetræning”

Husk dette til overnatninger på løbeferien

Om det er en weekendtur eller en længere rejse, er det flere ting, som man altid skal huske, når man skal overnatte i udlandet på sin løbeferie. I dette indlæg ser vi dog bort fra 5-stjernede hoteller, hvor man nærmest ikke har brug for at tage noget med, eftersom de vil stille alt til rådighed. I stedet vil der blive sat fokus på, hvad der er nødvendigt at huske, når dette ikke er tilfældet.

 

Håndklæder

 

Det er meget normalt, at man får tildelt et håndklæde lige meget, hvor billigt et sted man har valgt at booke sig ind på. Derfor er det ikke livsnødvendigt at huske at medbringe dette med hjemmefra, men det kan være utrolig rart at have sit eget med. Dette gælder især, når man er på løbeferie, hvor man kommer til at svede en del gange.

Håndklæder er ydermere noget, som man benytter på intime steder på kroppen. Derfor kan det være en smule ubehageligt at benytte sig af håndklæder, som man ved, at andre har brugt, selvom det formentlig er blevet vasket forinden. Derfor kan man med fordel tage sit eget håndklæde med, hvilket kan give en lidt mere tryg følelse omkring det.

Mangler man håndklæder, vil det uden tvivl være gavnligt at kigge Damasks sortiment igennem ved at klikke på linket.

 

Toiletsager

 

Det er vigtigt, når man rejser til udlandet på sin løbeferie, at man husker at medbringe sine toiletsager, således at man ikke står og hverken kan tage deodorant på eller vaske sig med shampoo, når man skal overnatte i udlandet. På en løbeferie er der nemlig reelle chancer for, at man kommer til at lugte, hvis dette er tilfældet.

Der er naturligvis muligt at købe sig frem til at dette, men det er langt fra optimalt, når nu man har brugt penge på at komme på den rejser, som man befinder sig på.

 

Underholdning

Alt efter hvad ens vaner er normalt, kan det efter sin løbetur være rart at slappe af til en form for underholdning. Dette kunne eksempelvis være en god bog eller en Netflix serie. Hvis sidstnævnte er tilfældet, er der gode nyheder.

Netflix har nemlig gjort det muligt at downloade film og serier på mobilen, således at man kan tage dem med sig overalt. Derfor kan det stærkt anbefales at gøre brug af denne funktion, da man kan risikere, at man ender på et værelse, hvor der ikke er noget Wifi. Hvis man tager til land, der ligger lang vej fra Danmark og man derfor skal igennem en længere flyvetur for at nå dertil, kan det også her være positivt at have downloadet film og serier.

 

Der findes naturligvis flere ting, som man med fordel kan tage med til en overnatning på sin løbeferie, men ovenstående vil i hvert fald være med til at dække en godt ind.