Bliv klar til din første maraton

Bliv klar til din første maraton

september 1, 2020 0 Af LFA

Hvis du skal til at løbe din første maraton, så skal du glæde dig. Når du først har besluttet dig for at gøre det, skal du nyde hele processen, så meget som du kan. Ens første maraton vil altid være noget helt specielt.

Derfor vil vi her gerne give dig nogle råd til, hvordan du bliver helt klar til din første maraton. Der er stor forskel på, om du også normalt løber langt, eller om du har besluttet dig for at løbe en maraton som næsten en af dine første løb. Det er ikke unormalt, at mange starter lige på og hårdt, og det kan du også sagtens, hvis du griber det rigtig an inden.

Skær unødvendig fedt væk

For at du får den letteste tur, bør du få styr på din vægt, før du løber en maraton. For selvom du begynder at træne op til din maraton, kan det nogle gange går for langsomt med at tabe sig. Derfor er det en god idé at gå på en slankekur, når du vil tabe dig. Eller i hvert fald en form for livsstilsændring, hvor du begynder at være mere bevidst om, hvad du spiser.

hurtigtslank.dk kan du se mere om, hvordan du kan tabe dig både hurtigt og sundt. Det er vigtigt, at du taber dig på den rigtige måde, så det ikke påvirker din træning. Det betyder, at man ofte taber nogle kilo om ugen, men det er klart, at det gør stærkt, når du samtidig er ved at træne op til en maraton. Ved et vægttab er du også sikker på, at du ikke overbelaster din krop i samme grad, og derfor er det altid godt at tabe sig mere end ved bare løb.

Løb en masse

For at løbe en maraton er det en god idé, at du har løbet en masse før din maraton. Normalt vil man sige, at du kan nøjes med at løbe omkring 10 km for at komme i bedre form. Herudover kan du overveje, om du også skal tage en halvmaraton noget tid før. Her skal du passe på med ikke at overbelaste din krop.

Det er hele grunden til, at man ikke anbefaler at løbe for meget til træning. Du skal lytte til din krop. Hvis du aldrig har løbet før, er det smart at holde en pause, hvis du kan mærke, at din krop gør ondt. Der vil altid være noget smerte forbundet, men det er ikke meningen, at det skal gøre ondt i længere tid. Det er vigtigt, at du passer på dig selv, når du træner op til en maraton. På den måde har du bedst sandsynlighed for at færdiggøre og få en god tid.