Bliv klar til maraton med en effektiv træning

Bliv klar til maraton med en effektiv træning

maj 31, 2017 0 Af LFA

Mange danskere får i løbet af deres liv en trang til at prøve sig selv af og udfordre kroppen ved at løbe et maraton. Måske er det et resultat af midtvejskrisen, eller måske er det bare en naturlig følge af, at man ønsker at udfordre sig selv. Uanset hvad er det i hvert fald en form for sport, der nok aldrig går tabt.

I denne forbindelse ville det være super ærgerligt, hvis man alligevel ikke kan gennemføre den hårde distance, og derfor skal man forsøge at finde en god forberedelsesform, således at der ikke er tvivl om, at man nok skal gennemføre.

Husk det rigtige løbeudstyr

Når man har besluttet sig for at gennemføre et maraton, skal man ikke gå ned på udstyr. Aldrig har man værdsat en passende påklædning så meget, som man gør ved et maraton. Det skyldes, at kroppen er presset til det yderste, og hvis man tilmed skal generes af sin påklædning, bliver oplevelsen ikke just bedre. Det er i denne forbindelse smart at overveje, hvad for noget tøj man skal have på. Når man løber i så lang en periode, som man gør ved et maraton, er det en fordel at have noget tætsiddende på, således at man holder på varmen og dermed holder gang i musklerne. Dertil er løbebæltet blevet endnu en vigtig ting, da det er her, man, uden at det medfører gener, kan opbevare energitilskud, vand osv. Musik er også noget, mange værdsætter i forbindelse med løb, og derfor skal man sikre sig, at man har en fornuftig løsning til dette. En god løsning er den anerkendte overarmsrem, hvori man kan have sin iPod eller lignende afspilningsapparat.

Forudgående kondition og kosttilskud

Foruden at have udstyret på plads er det også vigtigt, at man har taget højde for, hvad kroppen kan holde til. Maraton er en utrolig hård fysisk aktivitet, og det kræver derfor en længerevarende, forudgående træning, hvis man vil have det optimale ud af det.

I den forbindelse er det vigtigt, at man træner næsten dagligt, så man vænner kroppen til at løbe, og da maraton er så lang en distance, er man nødt til at øge distancen løbende, således at man også vænner kroppen til at løbe langt. Man kan i den forbindelse kigge på okklusionstræning, hvilket blandet andet i forbindelse med træning af ben effektiviserer hele forløbet. Tjek specifikationerne på dette link.

Kosten er også en utrolig vigtig del af den forudgående forberedelse. Hvis ikke man er opmærksom på, at man får den rigtige kost, får man nemlig ikke det optimale ud af sin løbetræning, og muskulaturen bliver dermed ikke opbygget på tilfredsstillende vis efter et løb.