Gode råd til hvorfor du bør spise protein, når du løber

Hvor meget protein du skal have i forbindelse med din løbetræning, afhænger af hvilken typer løber du er. Traditionelt set har proteinpulver og diverse kosttilskud til træning været forbeholdt styketrænerne. Dette er dog fortid nu, hvor mange løbere mærker positivt effekt af tilskud i form af protein.

Forskning fra University of Toronto har vist, at løbere bør indtage mere protein, end anbefalinger hidtil har anbefalet. Men hvor meget er for meget?

Forskningen: 3 dage med 10, 5 og 20 km løb

I et forsøg satte de canadiske forskere seks trænede langdistanceløbere til at gennemføre tre løb på henholdsvis 10, 5 og 20 km. Herimellem var der ingen hviledage.

Forskerne gav løberne en kost med forskellige mængder protein, og ved hjælp af en ny teknik, hvor en aminosyre kobles med en kulstofisotop, kunne de måle, hvor meget af proteinen, som løberne kunne optage, og dermed om de fik nok protein.

Mere protein til de lange distancer

Resultatet af forsøget viste, at løberne i gennemsnitsnit havde behov for mellem 1,65-1,83 g protein pr. kg kropsvægt efter tredjedagens 20 km.

Det anbefalede daglige indtag for protein er 0,83 g pr. kg kropsvægt for ikke-aktive personer, mens professionelle atleter typisk anbefales mellem 1,2-1,4 g protein pr. kg kropsvægt dagligt.

På baggrund af forsøget anbefaler de canadiske forskere derfor at proteinmængden for udholdenhedsatleter sættes op til 1,85 g pr. kg kropsvægt på dage, hvor deres træningsvolumen er højt.

Only-Approved.dk kan du find emange varianter af proteinpulver, som er specielt egnet til professionelle atleter og sportudøvere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *