Løb dig til et sundere liv og en sundere krop

Løb dig til et sundere liv og en sundere krop

september 4, 2019 0 Af LFA

Løb er et af de nemmeste motionsformer. Det er bare på med løbeskoene og træningstøjet. Man kan selvfølgelig altid gøre det lidt mere interessant, med musik eller noget ekstra teknisk udstyr. Det kan være utroligt svært at komme igang, for inden man kommer ind i rutinen, er det ikke altid det sjoveste.

Tab dig for livet, få energien til at lever mere og lås op for den bedste side af dig selv.

Løb dig til vægttab

Hold dig langt væk fra slankekurer og diæter, det gavner sjældent nogen noget. Det er måske til tider en løsning til at tabe sig hurtigt i en kort periode. Det er dog langt fra holdbart eller sundt for kroppen. For nogle skal man måske skære ned på mængden af mad eller dele af sin kost, som er mere usund.

Det handler om dedikation, når man ønsker at tabe sig. Hvis man ønsker pæne reaultater, med en sund krop igennem hele forløbet, er det vigtigt, at man er tålmodig. Man kan sætte mindre mål, så resultaterne viser sig over tid. Man mærker måske ikke en forskel det første lange stykke tid, indtil man tænker tilbage på ens ydeevne, dengang man startede sit forløb.

Det tager tid at forbrænde fedt, hvilket betyder, at hvis man træner kort og intensivt, så vil kroppen anvende den oplagrede energi der allerede er i blodbanerne og musklerne. Men hvis man hellere vil have et hurtigt vægttab og forbrænde fedt optimalt, skal man træne ved en lavere intensitet, som man kan opretholde over længere tid. Løb er derfor super godt i denne sammenhæng og er derfor super godt til vægttab, når det gælder fedtforbrænding, som er det de fleste vil af med.

Løb dig til bedre form

Løb er en simpel, hurtig og effektiv måde at komme i gang med at træne på og styrke sun sunhed. Ved at komme i form igennem løb, er det vigtigt, at har fokus på at udvikle og forbedre. Konditionen er den vigtigste faktor, da den siger noget om, hvor meget ilt du maksimalt kan optage fra blodet og bruge til at skabe energi i musklerne.

Ved at udvikle sin form, får man bedre kontrol over sin puls. Pulsen vil for den veltrænede er meget lavere end hos den mere moderat trænede. Med andre ord- det vil ikke føles nær så hårdt for den veltrænede. Intervaltræning er en god måde at forbedre formen på. Det skal udføres med høj intensitet, og hverken intervallerne eller den samlede intervaltræning må vare for lang tid. Træningen bør udføres en-to gange ugentligt, før det vil have en effekt og altid efterfølges af mindst én restitionsdag.

Restitionsdag er vigtig, da det kan give skader, hvis du træner den for hårdt og ofte. Restition er en vigtig komponent i at sikre fremskridt i træningen og optimal præstationsevne.

 

Løb dig til socialt sammenhold

Det er ikke alle der kan holde hovedet højt og være dedikeret omrking sin træning, hvis der ikke er andre til at presse og motivere en. Løbeklubber er en god hjælp til at udvikle sit løb, uanset om du er nybegynder eller erfaren. Løb kan sagtens være sjovt, socialt og seriøst samtidig, man skal bare finde nogen, der lægger vækt på de samme værdier som dig og eventuelt har samme målsætning som en selv.

Man ser ofte store grupper af løbere, der kommer susende gennem byen eller parken. Det kræver ikke noget specielt at være en del af sådan en klub. Løb kan give dig en masse værdier med oven i købet. Det at man gør noget for en selv og er fysisk aktiv, giver en bedre selvtillid og hermed en mere positiv udstråling, som ofte tiltrækker mennesker. Løb er for alle!