Sådan holder du dine muskler stærke

Sådan holder du dine muskler stærke

maj 23, 2017 0 Af LFA

Hvis du, ligesom så mange andre, gerne vil have en toptunet krop, der er klar til sommerens ferie og strandture, kan du læse denne artikel og blive klogere på, hvordan du holder dine muskler stærke – både gennem motion og alternative metoder, som botox mod muskelspasmer.


Det er ingen hemmelighed at den bedste vej mod stærkere muskler og en sund krop er en blanding af sund kost og motion, der i højeste grad vil påvirke dit helbred i en positiv retning.

Motion

Der findes et væld af forskellige motionsformer der alle vil styrke dine muskler og give dig en mere markeret krop. Det handler i høj grad om, at du finder den motionsform du synes er sjovest og bedst, således at sport og motion ikke bliver en byrde, men fremfor alt, noget du ser frem til. Nogle mennesker nyder at dyrke motion i fitnesscentret, mens andre er udendørsmennesker, der elsker en løbetur i skoven. Specielt løb er ideel til at styrke musklerne, da du bruger samtlige muskler i din krop når du løber. Det kan dog være en ret ensformig motionstype, der ikke appellerer til alle. Hvis du ikke elsker at løbe, kan du med fordel melde dig ind i et fitnesscenter, hvor du både kan få pulsen op på løbebåndet, cyklen eller crosstraineren, og samtidig styrketræne. Find den motionsform du synes er sjovest.

Sund kost

Sund kost er en stor del af vejen til et sundere liv med stærkere muskler – sund kost er mindst lige så vigtig som fysisk aktivitet. Start med at fjerne alle dine usunde madvaner du har, og skift dem ud med sundere alternativer. Hvis du elsker en usund snack om aftenen, som de fleste mennesker gør, byt det da ud med et sundere alternativ såsom frugt eller grøntsager. Skru ned for dit sukkerindtag og reducer fed mad så meget som muligt. Dette kombineret med træning vil med garanti give dig synlige resultater inden for kort tid. Du kan også kontakte en kostvejleder, der kan udarbejde en kostplan til dig, så du har en sikker og nem kostguide at gå ud fra.

Botox

Botox kan ikke kun bruges mod rynker, men også mod en lang række sygdomme, såsom migræne og muskelspasmer. Botox kan altså bruges til behandling af svær spasticitet, såfremt det er lokaliseret til få muskelgrupper i eksempelvis en arm eller et ben. Botox får muskulaturen til at slappe af i en begrænset periode – op til tre måneder – hvorefter behandlingen skal gentages. Botox kan altså være med til at styrke kroppens funktion og bevægelighed, hvis den doseres i rette mængder. Hvis du har problemer med eksempelvis muskelspasmer, kan du læse mere om, hvordan botox kan forbedre din muskulatur og gøre din hverdag nemmere.