Skal du til din første triatlon?

Skal du til din første triatlon?

januar 24, 2020 0 Af LFA

Du er muligvis allerede en inkarneret løbe entusiast. Det kan også godt være at du ikke er særlig glad for at løbe, men derimod er gammel svømmer og glad for at cykle?

Du kommer i hvert fald ikke udenom at alle tre discipliner indgår i en triatlon.  

Hvis du går og overvejer, om det er noget, som du skal prøve, så er det en god idé at læse med her.

Hvad består en triatlon af

En triatlon består af tre forskellige discipliner i denne rækkefølge:

  1. Svømning
  2. Cykling
  3. Løb

Den fås i mange forskellige distancer, og alt efter hvor lang de forskellige discipliner er, så kan skiftene imellem dem også ende med at have en meget stor betydning for den afsluttende tid i sidste ende.

Den mest kendte triatlon er det ultimative løb, og det som de fleste indenfor denne sportsgren sigter efter. Nemlig en Ironman. En Ironman består af 3800m. svømning, 180km. cykling og 41,195km. løb (det svarer til en maraton). Den fås i mange forskellige udgaver og en Halv Ironman er også en bedrift i sig selv.

Den Olympiske distance er på 1500m. svømning, 40km. cykling og 10km. løb.

Hvilken udstyr skal du bruge?

Svømning

Badehætte, svømmebriller og svømmedragt.

Næseklemme hvis dette er nødvendigt.

Hvis vandet er under 23grader på langdistance og 22grader på kort distance så er det tilladt at bruge våddragt.

Cykling

Racer- eller enkeltstarts cykel – alt efter hvilken triatlon som du skal deltage i, cykelsko og en dragt/noget svedtransporterende at cykle i.

Godkendt cykelhjelm er obligatorisk.

Løb

Løbesko og en dragt/noget svedtransporterende at løbe i.  Kasket er tilladt, hvis dette er nødvendigt.

I både cykel og løb er det forbudt at løbe i bar overkrop.

Derudover så er der andre ting som er nødvendige og rare at have, når vi kommer op på de længere distancer. Her er der nogle ”luksus ting” såsom geler eller energibarer, et GPS-ur, holdere til vandflasken på cyklen, solbriller til både cykel og løb, eventuelt et par kompressionsstrømper til løb.

Hvordan skal du træne

Hvordan at du skal træne for at blive klar til en triatlon er meget forskelligt fra person til person. Det kommer først og fremmest an på hvad, at du har som primære disciplin.

Hvis du er gammel svømmer, så er det nok ikke der, du skal fokusere. Måske skal du øve noget åbenvandsvømning. Svømmedelen er typisk der hvor, at mange har det svært i denne sport. Det er fordi, at det er den første disciplin, og du hurtigt kan føle, at du har mistet meget tid her, hvis du ikke kommer godt fra start. Derudover så er svømmedisciplinen hård, og mange af os har bedre erfaring med både løb og svømning. Der findes mange stilarter indenfor svømning, og du kan vælge lige den, som du vil i triatlon. Det er fordi, at du svømmer den disciplin som hedder ”fri”. Den mest normale er dog en almindelig crawl, selvom det står dig frit at vælge lige præcis det, som du ønsker. Læs mere her om en af de andre crawldiscipliner.

Derudover er det en god idé at komme ud og løbe en del, så du har nogle kilometer i benene og ved, at du kan klare distancen. Eftersom løb er den sidste disciplin i en triatlon, så er det godt at vide, at man har noget overskud i benene, og at man har løbet lige netop den distance mange gange før.

Er du ikke vant til landevejscykling så skal du i gang. Du kan eventuelt begynde at bruge din cykel som dit primære transportmiddel, så du får en masse i benene.

Da triatlon kræver, at du mestrer så mange forskellige discipliner, så har du mange træningspas foran dig, hvis du ønsker et af de længer løb.

Held og lykke med træningen!