Vejen til et mere oplagt liv

Vejen til et mere oplagt liv

maj 29, 2017 0 Af LFA

Livskvalitet springer af flere forhold, men helt generelt er der nogle ting med relation til dit helbred, der indirekte påvirker din levevis i en bedre retning. Det skyldes, at disse ting – grundet deres effekt – sikrer, at man har en mere veloplagt og frisk krop, hvilket i den forbindelse påvirker sindet positivt i og med, at der ikke er de samme frustrationsmomenter, som man eventuelt ville have, hvis man ikke havde iagttaget disse forhold. I artiklen her vil vi komme ind på, hvordan motion og god nattesøvn kan påvirke dig til en mere oplagt og positiv livsførelse.

Motion gør dig glad

Når der i underoverskriften står, at motion gør dig glad, er det fordi, man får en mere frisk og energisk krop, hvis man holder den i gang. Kroppen skal i denne forbindelse ses som et fængsel, hvor man er nødt til at indordne sig efter de konkrete omstændigheder. Men hvis man ikke dyrker motion, vil kroppen også blive doven og uoplagt, og så kan man i værste fald ende med ikke at have energi eller styrke til at gøre de ting, man ellers gerne ville. Det påvirker også sindet, at man ikke er 100% oplagt. Er man fanget i en træt krop, bliver man også generelt mere træt i sindet. Dette betyder, at man ikke kan lave de ting, man gerne vil, og man har i sidste ende ikke overskud til at skulle forholde sig til noget som helst.

Nattesøvn sikrer både kroppens og sindets oplagthed

Nattesøvn er noget, man absolut ikke må spøge med. Flere tror fejlagtigt, at man, såfremt man er tidspresset, bare kan gå på kompromis med sin nattesøvn, men det er faktisk på ingen måde tilfældet. Studier viser nemlig, at man, såfremt man ikke får tilstrækkeligt med nattesøvn, ikke er lige så effektiv dagen efter, og en nat med for lidt søvn kan således gøre hele den efterfølgende dag mindre produktiv. Derfor er nattesøvnen helst noget, man ikke må gå på kompromis med. Derudover er mangel på nattesøvn også med til at nedsætte din livskvalitet, idet det nedsætter koncentrationen og uoverskueliggør en ellers helt almindelig hverdag. Det gør kroppen doven, og med en doven krop er det bare sværere at føle sig positiv. På samme måde som med for lidt motion gør en doven krop nemlig, at man ligeledes bliver træt i sjælen og dermed generelt får en kortere lunte.

Hele nattesøvnsproblematikken kan afhjælpes, hvis man bare sørger for at få mindst otte timers søvn hver nat. Denne søvn bør, for at intensivere nattesøvnens effekt, suppleres af en god seng, en god pude og en behagelig dyne. Du kan se eksempler på senge, der hjælper nattesøvnen her. Madrasser har nemlig den helt store betydning på din søvn.